Tesla opět překvapila, a to hned dvakrát

Tesla opět překvapila, a to hned dvakrát

                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Zdroj: https://www.theverge.com/search?q=tesla

Známý americký výrobce elektromobilů, Tesla, má za cíl vyrábět nejlepší auta na světě. A pustil se do toho „všemi deseti“ a nevyhnuly se mu různé komplikace s tím související.

Po problémech se spuštěním výroby elektromobilu Model 3, bylo představení jeho nového elektrického tahače přeložené z října na listopad. V polovině listopadu však slavnostně představila Tesla nejen nový Tesla Semi Truck, čímž si otevřela dveře do světa užitkových vozidel, ale spolu s ním představila i nový model sportovního elektromobilu Roadster 2.0. Ten se má stát nejrychlejším sériovým autem na světě.
Premiéra aut se konala v kalifornském Hawthorne a byla vysílaná i online přes web stránku Tesly.

Kamión Semi přináší několik pozitivních překvapení. Snad nejzajímavějším pro dopravce je to, že náklady na jeho provoz oproti běžným naftovým tahačům mají byť až o 20% levnější. Na jedno nabití má být schopný ujet až 805 km, což z něj bude dělat špičku mezi svojí konkurencí, když klasické dieslové kamióny jezdí většinou na trasy kratší než 400 kilometrů. Po půlhodinovém nabíjení ujede tento tahač dalších 643 km.
Nabíječky, které mají být pro tyto elektrické kamióny určené, jsou označované jako Megacharger a umíestěné budou nejen na stanicích klasických teslovských Superchargerov, ale i na stanicích, kde se kamión zdržuj za účelem nakládání či vykládání svého nákladu. A přesto, že neznáme kapacitu baterie, kterou bude tahač disponovat, Tesla uvedla spotřebu energie, která má být méně než 2 kWh na 1 míli resp. 1,61 km. To naznačuje, že by mohlo jít o baterii s výkonem 1 000 kWh, a nebo i více.
Zajímavá je i informace, podle které Semi na jedno nabití spotřebuje až 1600 kW, což je spotřeba pro přibližně 4 000 domácností. S tímto vyjádřením přišla na londýnské tiskové konferenci instituce Aurora Energy Research, k čemuž se Tesla odmítla vyjádřit. Tím se rozpoutala i diskuse o potřebě vybudovaní nové infrastruktury v souvislosti s elektrifikací cestovní dopravy. Taktéž bylo poukázané i na fakt, že současné supernabíjecí stanice mají výkon asi 450 kW a ještě neexistuje technologie umožňující nabití takového kamiónu za půl hodiny. Tesla zatím neuvedla, kdy by měla začít s instalací svých meganabíjecích stanic.
Tahač bude poháněný 4 elektromotory na zadních nápravách, což mu umožní pokračovat v jízdě i v případě poruchy dvou elektromotorů. Každý ze vzpomínaných elektromotorů, mimochodem stejných jako má Model 3, má výkon 1 032 koní, díky čemu dokáže Semi akcelerovat z 0 na 100 km/h za 5 sekund bez nákladu. V případě plného naložení, což činí zhruba 36 tun, by to měl zvládnout za 20 sekund.


Zdroj: https://www.tesla.com/semi/

Nechybí mu však ani další schopnosti. Disponuje funkcí rozšířeného autopilota – umožní udržovat stanovenu rychlost, zpomalit v koloně, má automatické nouzové brzdění či varování před vybočením z jízdného pruhu. Nechybí ani detekce mrtvých úhlů a funkce ochrany auta před krádeží.
Co se týká řešení interiéru, řidičům poskytne komfort a to nejmodernější vybavení. V prostorné kabině je sedadlo řidiče umístněné uprostřed a doplní ho druhé sedadlo nacházející se vpravo za sedadlem řidiče. Po obou stranách volantu má řidič dotykové obrazovky. Namísto zpětných zrcadel má kamery, které řidiči umožňují sledování situace okolo něho a zlepšuje aerodynamiku.
 










Zdroj: https://www.tesla.com/semi/assets/interior.jpg

 Zdroj: http://static3.businessinsider.com/image/5a0e7049f914c354018b481b-2000/semiinterioringress.jpg
A aby toho nebylo málo, čelné sklo je pancéřové. Samozřejmě nezahanbí ani design kamiónu, jehož karbonová karosérie připomíná náboj ze zbraně.
Tento nový tahač bude na trhu dostupný od roku 2019 a to v dvou verzích, které se liší dojezdem resp. kapacitou akumulátorů a samozřejmě cenou. Přesto, že je při svých obrovských nákladech společnost už několik let ve ztrátách, vybírání záloh od potenciálních zákazníků za automobily jí pomáhá udržovat její chod a zároveň ji takto donutí prozradit očekávané prodejní ceny. Levnější verze bude v očekávané ceně 150 000 amerických dolarů s dojezdem 483 km a proti ní dražší verze v ceně 180 000 dolarů s dojezdem 805 km. Zájemci si mohou kamión zarezervovat už teď složením zálohy a to ve výšce 20 000 dolarů. Tesla připravila i limitovanou edici Founders Series, jejíž očekávaná cena a současně i výše zálohy je 200 000 dolarů.


I představení sportovního Roadsteru vyrazilo dech. Podobně jako Semi, i Roadster šokoval svými parametry, dojezdem a nezaostávala ani cena.
Jeho zrychlení na 100 km/h má být jen za 1,9 sekundy a jeho maximální rychlost přes 400 km/h! Touto rychlostí poráží i špičkové sportovní auta typu Bugatti Chiron, Porsche 911 Spyder či McLaren P1. Díky své 200 kW baterii má Roadster dojezd až 997 kilometrů a dostatek energie i na delší jízdu v maximální rychlosti. Oproti současným teslovským modelům je to až dvojnásobek kapacity baterie. Informace o tom, kolik času bude taková baterie potřebovat na svoje dobití, zatím není známá. Pohon má na všech čtyřech kolech.


Zdroj: https://www.theverge.com/2017/11/17/16655800/tesla-electric-semi-truck-roadster-recap-elon-musk

Interiér je vybavený sportovním volantem ve stylu F1 a jeho design je podtrhnutý i tím, že budíky z palubní desky budou umístněné do dotykové obrazovky v středové konzole. Jestli bude vybavený i funkcí autopilota ještě nevíme, tvar volantu to naznačuje.


Zdroj: https://propakistani.pk/wp-content/uploads/2017/11/Tesla-Roadster-steering-wheel.jpg

Překvapením je i sezení pro čtyři osoby v konfiguraci 2+2, přičemž zadní sedadla poskytují minimální prostor. Střecha, která je ze skla umožní z designového sportovního kupé po stáhnutí střešního panelu změnu na roadster.

Zdroj: https://www.tesla.com/roadster

Zdroj: https://www.tesla.com/roadster

Do výroby se má dostat v roce 2020 a zarezervovat, stejně jako Semi, se dá už nyní. Tento Roadster druhé generace překonává ostatní modely Tesly i svoji cenou. Cena rezervace je 50 000 dolarů, přičemž předpokládaná cena bude 200 000 dolarů. Nechybí ani limitovaná edice Roadster Founders v počtu 1 000 kusů, za kterou se vyplatí opět záloha ve výšce plné ceny auta, která je v tomto případě až 250 000 dolarů.

Zdroj: http://www.tesla.com
http://techbox.dennikn.sk/tesla-semi-truck-kamion-s-dojazdom-az-800-km/
http://www.teraz.sk/magazin/elektricky-nakladny-tahac-spotrebuje-ene/294880-clanok.html